book_hero

BUSINESS MODEL CANVAS I

Wat is het Business Model Canvas?
Het business model Canvas is een krachtige tool om jouw business model op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen, onder de loep te nemen en communiceerbaar te maken. Deze tool is ontwikkeld door Alexander Osterwalder & Yves Pigneur. Zie ook hun boek: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers and Challengers.

Waarom zou je het Business Model Canvas gebruiken?

  • Meer focus op zaken die cruciaal zijn om succesvoller te worden.
  • De waarde propositie waarmee je in het verleden succesvol bent geweest, is niet onderscheidend meer.
  • De markt vraagt om vernieuwing en verandering en je weet niet precies waar je moet beginnen, of wat de consequenties zijn van je interventies.
  • Je wilt het ondernemerschap binnen het bedrijf een stevige impuls geven.
  • Je wilt vernieuwing zoals nieuwe verkoop- of distributiekanalenkanalen aanboren, partnerships onderzoeken, de bedrijfsvoering onder de lopen nemen.

Als je het model effectief doorvoert en gebruikt kun je meer dan 10 – 15% meer omzet generen in zes maanden tijd.

Hoe onderscheidend is the Business Model Canvas?

  • In plaats van een dik boekwerk van je businessplan te maken, dat niet altijd, voor iedereen in de organisatie begrijpelijk is, breng je in één overzicht visueel in kaart welke onderdelen in je bedrijf essentieel zijn om (nog) succesvoller te zijn.
  • Als je samen, als leiding van het bedrijf, met interne of externe sleutelpersonen, vanuit verschillende disciplines (financieel, HRM, enz.) wilt sparren, hoef je geen MBA te hebben om effectief samen te werken. Je kunt snel en visueel in kaart brengen welke onderdelen van het bedrijf essentieel zijn om succesvoller te worden, welke onderdelen verbeterd moeten worden en welke vernieuwingen of innovaties nodig zijn.
  • Je kunt daarbij creatief op zoek gaan naar andere aanvullende bronnen van inkomsten.
  • Door een transparant rekenmodel achter de canvas te houden, kun je daadwerkelijk, relatief snel, uitrekenen wat elke keuze aan investering kost en wat deze investering oplevert. Zo combineer je het creatieve aspect met een financiële onderbouwing om een afgewogen keuze te maken.
  • Door gezamenlijk het business- en verdienmodel van je bedrijf onder de loep te nemen, kanaliseer je de creativiteit in het bedrijf en creëer je draagvlak om effectief te veranderen en te vernieuwen.
  • Het combineert een grondige, diepgaande aanpak, zonder je in de details te verliezen. Je blijft zicht houden op de onderlinge afhankelijkheid van de essentiële onderdelen van de bedrijfsvoering.business-model-canvas
0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>