prisma

Doelen Stellen S.M.A.R.T of P.R.I.S.M.A

Bijna iedereen kent S.M.A.R.T.. In elke training bespreken we  om al je resultaat en leer doelen ‘SMART’ te maken, doelen stellen is makkelijk ze direct SMART maken is nog best lastig.

S.M.A.R.T. is een prima methodiek om jou te helpen betere doelen te formuleren. Een methodiek, want er zijn er meerdere. Zo is er bijvoorbeeld ook P.R.I.S.M.A..

Wat is “PRISMA”?

P.R.I.S.M.A. is een methodiek van doelen stellen die ook veel gebruikt wordt. Net als bij het bekendere S.M.A.R.T. staan de letters van PRISMA allemaal voor een bepaald onderdeel  van het leer of resultaat doel, en je houdt bij het vaststellen van je doel rekening  met al de verschillende aspecten.

PRISMA staat voor:

  • P ositief
  • R elevant
  • I nvloed
  • S pecifiek
  • M eetbaar
  • A ctiegericht

Positief

Positief gaat over het positief formuleren van je doelen. Aan de ene kant is dit erg belangrijk omdat je doel daardoor een stuk fijner klinkt, Aan de andere kant is negatief gedoe natuurlijk gewoon slecht voor je energiepijl, en je motivatie.

Relevant

Zorg ervoor dat jouw doel relevant is. Relevant voor jou, voor jouw bedrijf, voor de wereld.

Niets meer dan simpele logica eigenlijk. Ik ken niemand die tijd en energie wil stoppen in iets waarvan ze van te voren al weten dat het totaal irrelevant is.

Invloed

 

Het is belangrijk om na te gaan of het doel wat jij stelt wel iets is wat binnen jouw invloed ligt. De cirkel van betrokkenheid en cirkel van invloed, zoals Covey dat noemt.

Als jij geen invloed hebt op het doel wat je aan het stellen bent heeft het weinig (tot geen) nut om er energie in te stoppen. Een beetje trekken aan een dood paard, zeg maar.

 

Specifiek

Net als bij SMART is het ook bij PRISMA belangrijk dat je je doel zo specifiek mogelijk maakt. Er mag geen enkele vorm van twijfel over bestaan wat je nou precies bedoelt. Op zich zou een wildvreemde direct moeten kunnen snappen wat je nou daadwerkelijk wilt bereiken.

Dit is vooral belangrijk omdat het jou forceert om heel diep na te denken over wat je nou echt wilt.

Formuleer je je doel als “Meer omzet” dan heb je je doel bereikt als alles exact hetzelfde blijft, en je toevallig een dubbeltje op straat vind. Vast niet wat je bedoelde, dus het is handig om je doel specifieker te formuleren.

Meetbaar

Ook meetbaar is een oude bekende voor S.M.A.R.T. veteranen. Hier gaat het erom dat je moet kunnen weten wanneer je doel bereikt is.

Denk van te voren na over hoe je kunt meten of je doel bereikt is, en vooral ookwat je dan zou moeten meten.

Als je wilt afvallen kun je kilogrammen meten, maar ook vetpercentage. Welke van die 2 wil je iets in bereiken? Wil je minder wegen, of wil je minder vet hebben?

Hetzelfde geld natuurlijk voor je bedrijfsgroei. Je kunt het aantal klanten meten, het aantal producten, je omzet, etc. Kies één waarde die je wilt laten groeien, en besluit hoe je die waarde gaat meten. Wil je een maandomzet van €8333.33, of een jaaromzet van €100.000? (Yup, dat kunnen wel degelijk 2 hele verschillende dingen zijn)

Actiegericht

Houd er rekening mee dat je daadwerkelijk actie kunt ondernemen richting je doel. Op zich overlapt dit wel een beetje met het “Invloed” deel. Het is belangrijk om na te denken of je überhaupt iets kunt doen om dichter bij je doel te komen.

Aan de ene kant denk je na over jouw invloed. Wat kun jij doen om dichter bij het doel te komen. En nu denk ja na over wat er gedaan zou kunnen wordenom dichter bij het doel te komen.

Welke acties kunnen er (vandaag) worden ondernomen zodat je doel morgen dichter bij is dan gister?

 

Elk stapje telt, hoe klein dan ook.

.doelstellingen

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>