ValueProposition

Waardepropositie creeren

WAARDEPROPOSITIE CREËREN

Binnen marketing wordt de term ´waardepropositie´ vanuit verschillende perspectieven belicht. Vanuit een organisatie richt de term zich op het creëren van een extra waarde, die gekoppeld wordt aan het product en/of dienstverlening, als onderdeel van de USP´s (unique selling propositions). Vanuit de (potentiële) klant gezien, richt de term zich op de extra waarde die een product en/of dienstverlening vertegenwoordigt, waardoor er goed op de klantbehoefte wordt ingegaan en de klant overgaat tot aanschaf.

 KLANT CENTRAAL

Door de (potentiële) klant centraal te stellen, wordt een toegevoegde waarde gecreëerd. De producten en/of diensten vertegenwoordigen niet zozeer deze waarde, maar door het gebruik ontstaat een waardepropositie.

Er zijn verschillende categorieën, die een klant belangrijk vindt en die leiden tot groei van de waardepropositie:

  1. Functionele waarde – Het product / dienstverlening biedt gemak, is probleemoplossend, is beter, gemakkelijker, uitgebreider enz. dan andere producten / dienstverleningen.
  2. Emotionele waarde – Het product / dienstverlening is plezierig of aantrekkelijk. De klant is aan het product / dienstverlening verknocht vanuit nostalgie, overlevering of advies van anderen.
  3. Economische waarde – Het product / dienstverlening biedt financieel voordeel, is energiebesparend, tijdbesparend of innovatief.
  4. Symbolische waarde – De klant hecht waarde aan de status die het product / dienstverlening verleent. Deze status kan gericht zijn op maatschappelijke verantwoordelijkheid alsook ontleend worden aan een merk.
  5. Eindwaarde – Hierin zijn de eerdere vier categorieën vertegenwoordigd. Wat straalt het product / dienstverlening in zijn geheel uit; gezondheid, welvaart, jong van geest, onafhankelijkheid enz.

Daarnaast is het belangrijk dat een klant serieus wordt genomen en serieus wordt bejegend. Een uitstekende service, goede uitleg en een waterdichte garantie zijn factoren die bijdragen aan een hoge mate van klanttevredenheid. Dat leidt weer tot de uiteindelijke waarden van een product/ dienstverlening.

KLANTINZICHT

TOEGEVOEGDE WAARDE

Een toegevoegde waarde kan ook voor een unieke waardepropositie zorgen. Dat kan door een extra toevoeging aan het product/ dienstverlening, die als waardevol wordt ervaren door de klant. Hiermee kan een bedrijf zich onderscheiden van de concurrent. Een toegevoegde waarde hoeft lang niet

waarde-propositie1

Om een goede waardepropositie te creëren, is het voor bedrijven van belang om goed klantinzicht te krijgen. Maar hoe komen bedrijven achter die informatie over behoeften, verwachtingen en wensen van de klant? Door marktonderzoek en trendwatching komt een bedrijf daar snel achter. Ook is het verstandig om een open lijn in de communicatie met de klant zelf te houden en alle feedback serieus te onderzoeken. Deze feedback kan worden verzameld uit binnengekomen klachten, klantenpanels en recensies op Internet en social media.

ingewikkeld te zijn

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>